Workshops og Retreats for Firmaer, Skoler, Teams, Foreninger🫶

Styrk dig og dit team med sunde medlemmer, der altid har overblikket og overskuddet i hverdagen 

Eller også så finder de det frem på blot få minutter med det bevidste åndedræt

Støt en Familie – Hjælp en Ung – Hjælp til med at Sprede Budskabet.

Er stress sundt?

Ja og nej – du bestemmer faktisk selv om det skal være sundt 🫶

Ja

i korte perioder er stress rigtig godt for os. Det hjælper os f.eks. ud af sengen om morgenen, når uret ringer. Det er stress der får os til at vinde konkurrencer og giver os et kortvarigt kick, at løbe hurtigere på.

Det er stress -eller stresshormonerne, der gør at vi kan øge vores tempo, når der er travlt, for derefter at lande i en mere afslappet tilstand.

Stress –eller processerne i hjernen, er det der gør at vi rykker fremad. Det er EU-Stress.

Nej

Kronisk stress kan være meget skadelig for os. Den skadelige stress er den slags stress som bliver ved, lang tid efter at f.eks. arbejdsdagen er slut, hvor vi ligger i sengen og skriver e-mails, svarer på spørgsmål og prøver at rydde op, så vi måske kan få en mere afslappet dag i morgen.

Hvis dette bliver ved, kommer vi til at opleve en tilstand af utilfredshed, der til sidst gør os syge, da processerne i hjernen ikke er bygget til at arbejde 24/7. Det er DIS-Stress.

Vejrtrækning

Har man for travlt, kan man komme til at trække vejret på en overfladisk måde, især når vi bliver trætte eller stresset. Gennem bevidst åndedrætstræning som f.eks Wim Hof Metoden, Buteyko eller andre metoder, bliver du bevidst om at luften skal fylde lungerne fuldt ud og derved også helt ud i kroppen Noget der kan give en euforisk og kriblende fornemmelse.

Det ekstra ilt tilskud og fokus hjælper kroppen med at at finde balance, her og nu og over tid. Genskabe balancen i nervesystemet, i det endokrine system (Hormonerne) og i vores immunesystem.

Åndedrætstræning er noget der giver afkast med det samme. 

En måde at berolige Amygdala (som håndterer blandt andet stress og forsvarsreaktioner) er at trække vejret dybt og langsomt. Hurtigt og intens for energi og mental klarhed.

Det tager max 5 min

at vende en situation eller tilstand

Fra Underskud

Til Overskud

Hvad koster en syg medarbejder?

17.000 er sygemeldt dagligt som følge af det psykiske arbejdsmiljø (FTF, 2018)

Det kan koste en virksomhed alt imellem 300.000-500.000 kr. at erstatte en sygemeldt ansat (Stressforeningen.dk)

Hvis en ansat med en månedsløn på 20.000 kr. brænder ud i løbet af et halvt år og forlader virksomheden, koster det 1.091.000 kr. – og drejer det sig om en leder med en månedsløn på 55.000 kr., koster det 4 mio. kr. (Danfoss)

Kan det lade sig gøre at få Breathwork på skoleskemaet.
Det vil vi forsøge hen over de næste 5 uger, for at finde ud af om det holder.

For alle kan ikke løbe men alle kan trække vejret.

Åndedrættet er en super power
Ikke løsningen på alt, men altid stedet at starte.

Ved at starte tidligt undgår man forhåbentlig komplikationer senere i livet.

At lære eleverne at der er alternativer til medicin Og at de kan meget mere selv end de aner.

Stress and anxiety trigger neurocircuitry that was designed to be used sparingly to deal with life-or-death threats, not on a daily basis as a response to gnarled traffic, a toxic boss or work overload,” says Lynne Everatt, Toronto-based wellness expert, personal trainer and co-author of The 5-minute Recharge. “Chronic stress has a corrosive effect on the brain that has been linked to degeneration of the hippocampus (the brain’s memory center) and impaired functioning of the prefrontal cortex that can manifest in our lives as depression, dementia and impaired executive function,” she tells. 

Other health problems caused by acute stress include high blood pressure, fatigue, insomnia, obesity and heart disease. It has also been linked to a weakened immune system and an increased risk of developing diabetes.

Previous slide
Next slide

Er det svært? Nej er det enkle svar, fordi

Alt man skal kunne er at trække vejret: Ind-ud, hurtigt-langsomt eller slet ikke. 

Lær at bruge åndedrættet hvor som helst og når som helst. Fysisk eller Online, med Venner, Familie, med Teamet, med Medlemmerne, i jeres Virksomhed eller sammen med nogen du holder af.

Kontakt mig hvis du ønsker at give dem du holder af en på opleveren samt værktøjer, de vil kunne tage frem, når der er brug for mere ro og overskud i en travl hverdag.

Virksomheder der har lært at trække vejret

F.A.Q.

Hvad er Breathwork og Kulde eksponering godt for

Man skal trække vejret med næsen 99% af tiden især om natten. For at understøtte det gavnlige og nødvendige nattelige restituering med den  bedste mulige iltning af blodet.

Læs mere her fra hvad danske forskere og overlæger mener om at trække vejret med næsen og munden.

Trækker du vejret gennem munden til hverdag? Så gør du det forkert. Næsen ilter kroppens celler bedre og mindsker risikoen for lungeinfektioner, siger overlæge.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE16465278/optimal-vejrtraekning-kan-goere-en-forskel/

Optimal vejrtrækning kan gøre en forskel

https://www.weekendavisen.dk/2020-26/ideer/kunsten-at-traekke-vejret

Man trækker kun vejret med munden når man ikke kan lade være i forbindelsen med sport eller anden from for fysisk præstation.

Ja og nej.

Ved en temperatur under 18c skal kroppen reagere.

Vandet skal dog helst ned under 14 grader celcius for at få en virkning der er understøttet af både videnskaben og fra data fra sportens verden.

Under 10c så får man en mental reset af elektro chok størrelse.

Det siges at Elektro Chok stadig benyttes i psykiatrien ved svær depression eller andre svære mentale lidelser.

Under 4c får du maximal effekt.

Boost af immune forsvar *  Boost af Testeteron 530% * Boost af Dopamin 250% *

Ved løbende vand eller ved bevægelse i vand skal man lægge chill faktor til.

Placebo er real.

Hør hvad Standford Professor Andrew Hubermann har at sige om placebo og effekten af forventnings power.

https://www.youtube.com/watch?v=aQDOU3hPci0

Det er lige så svæt som at ændre en vane. Også selv om det er en dårlig vane.

Det er dit traume der står imellem dig og en happy ending.

Derfor jeg kalder min rejse helt ind i sindet for mit traume eventyr.

Er du klar til at vække din indre super power?
Kontakt
Billede af Birger Hanzen
bh@birgerhanzen.dk
Svarer indenfor 24 timer

Copyright 2024 Birger Hanzen All Rights Reserved.

Join our Mailing list!

Get all latest news, exclusive deals and academy updates.